fredag 9 maj 2014

Stencilskola del 1


Ett par veckor framöver så kommer jag att inrikta mig på att visa hur man kan jobba med stenciler / masker. Jag kommer att använda olika typer av färger. Försöka förklara skillnaden och visa lite exempel :) Fråga gärna om ni undrar något. Antingen här eller i vår grupp på Facebook - skapat med pysseltagen.


Det finns massvis av olika stenciler/masker. Flera olika leverantörer. Jag tycker att de jag testat håller samma kvalité ( bra alltså ). Pysseltagen har massvis av olika stenciler/masker

Idag ska jag visa två olika tekniker och på båda använder jag mig av lager på lagerteknik

Först ut är mist/sprayfärg. Jag tycker ofta att det är svårt att få det snyggt med spray om man vill ha ett tydligt mönster men om man vill ha ett ojämnt levande mönster så är mist perfekt. Det man ska tänka på är att svepa med misten över ytan, det blir snyggare än att spraya rakt uppifrån :) Jag har använt sprayfärg från Dylusions


Ibland har även mist en förmåga att söka sig under masken. Men här blev det rätt bra. Jag har låtit färgen torka här men vill man att färgerna blandas så ska man spraya när det är blött.

Jag har lagt masken lite omlott och först sprayat med grönt sedan med turkos. För att få ytterligare en lager på lagerkänsla så har jag även stämplat i masken. Viktigt att inte sätta stämpeln på kloss utan att man kan trycka till lite ojämt :) 




 Så här blev den ( än så länge... kanske tillkommer lite dekorationer när jag väl ska använda den.



På min andra så tänker jag kombinera embossing och Distress Ink.


Jag har valt en snygg mask med moln på från memory Box. Du hittar den här. För att få embossingpulvret att fästa exakt så använder jag mig av embossdabbern ( som jag älskar den ) . Embosspulvret jag använt hittar du här


Sedan tar jag en mask med stjärnor. Det finns flera olika men Tim Holtz har en snygg. Jag duttar i med guk färg. Det kommer inte att fastna på det embossade vilket blir väldigt snyggt tycker jag :) 


För att skapa ytterligare en dimension så tar jag ytterligare en mask och duttar i med Distress Ink - tumbled glass. 



Det här sista har jag använt till ett titelkort till en "småfacksscrapsida " 




Till denna sida har jag även använt papper från Echo Park -sweet girl. Klisterstickers och bokstäver är DIY stickers från Simple Stories. Du hittar dem här

Nästa vecka blir det nya användningsområden :) 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar